eerste week - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van Sharon Eijlers - WaarBenJij.nu eerste week - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van Sharon Eijlers - WaarBenJij.nu

eerste week

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

03 September 2016 | Spanje, Isla de Tenerife

Zo.. de eerste (stage) week overleefd.

De eerste dagen (tot en met donderdag) was de baas van de dierenartsenpraktijk er niet dus konden we niet heel veel doen.
Op maandag hebben we echt alleen maar gezeten, gekeken naar de ruimtes en een beetje gekletst. Er zijn 2 poolse meiden die studeren voor dierenarts, ze spreken gelukkig ook engels dus hebben ze ons een beetje uitgelegd hoe en wat maar wisten zelf ook niet alles in de praktijk. Ze hebben al 2 maanden stage gelopen en blijven nog een maand. Ze zijn wel aardig dus dat is erg fijn. Ook de vriendin van een andere dierenarts komt af en toe langs. Zij spreekt spaans en een beetje engels dus wij praten engels met haar om het haar te leren en zij leert ons wat spaans.
Verder zijn alle werknemers ook erg aardig, ze spreken niet allemaal goed engels maar proberen het wel. Dus.. we moeten toch maar wat beter spaans leren.

op dinsdag hebben we een stukje met een hondje gelopen en verder hetzelfde.. zitten en kletsen.

We krijgen trouwens kleren van de praktijk.. ze zien er grappig uit en anders dan in nederland.. straks zet ik even een foto er bij op fb. of hier los bij het verslag.
Verder mogen we helaas bijna geen foto's maken vanwege privacy.

Woendsdag hebben we al iets meer kunnen doen. We hebben meegekeken in de spreekkamer. waar twee honden met een flinke hechting kwamen. Bij 1 was er een ontsteking en de andere niet. je ziet best wel wat verschil tussen nederland en hier. Ze doen hier veel langer over een wond schoonmaken, de hechtingen er uit halen en een consult duurt daar ongeveer een half uur tot drie kwartier. Bij ons gemiddeld een kwartier.
Verder hebben we een hond fysiotherapie mogen geven. De hond had weinig spieren in één poot dus mocht ik zijn pootje zegmaar rond laten draaien als een fiets beweging, 10 min lang.

Ook heb ik op mijn laptop wat spaans geleerd. Ik ken al wat woordjes maar het is nog lastig het er allemaal in te krijgen. Ik hoop dat ik in mijn laatste weken de taal wat kan verstaan en een klein gesprekje kan voeren.

Op donderdag was een erg leuke dag. Er waren twee kittens waar we mee konden spelen en knuffelen. Ze zijn op straat gevonden en zitten al een tijdje in de kliniek. Ze zaten eerst in quarantaine omdat ze mogelijke ziektes konden hebben. Hierdoor kregen ze erg weinig aandacht (soweiso krijgen ze weinig aandacht zei een receptionistee). Nu waren ze ziekte vrij dus konden wij ze vermaken. één wilde lekker knuffelen en één had erg veel energie en wilde alleen maar spelen.

Verder mocht ik een hondje dwangvoeren, ogen zalven en wat medicatie toedienen aan een andere hond.

Vrijdag was de baas terug. Ik vond het erg spannend om hem te ontmoeten, alles moet in het engels en we hadden geen idee wat we konden verwachten van hem. We hoopte alleen wel dat er meer te doen zou zijn.
Hij (alfredo) en zijn vrouw zijn de hoofd dierenartsen daar. Het is een aardige man zo als we hem hebben leren kennen, die veel weet, zelf nog veel leert op zijn ouwe dag en ons ook veel wil leren vooral ook over zijn technieken. Zijn vrouw is ook aardig maar erg op haar zelf en stil.

De dag begon leuk met een aantal echo's. Ze hebben een super mooi en goed apparaat.. alleen snapte wij er niet heel veel van. hij praat ook wat engels gelukkig maar is niet altijd goed te volgen (ook omdat wij sommige moeilijke woorden niet snappen) Maar evengoed hebben we er wat van geleerd. En soms snapt hij ons ook niet dat i nog een beetje lastig maar daar komen we wel uit denk ik.

Wat onze werktijden waren was nog niet helemaal duidelijk.. Hij begon zelf over de tijden. Hij wilde dat wij werkten als hij er ook was omdat we dan meer konden leren.
hij schreef het op een blaadje..
ma: 10-14 en 17-20
di: 10-14
wo:10-14 en 17-20
do: 10-14
vr: 10-14 en 17-20
za: 10-14

pff.. daarna vonden we hem toch wat minder aardig.. die paar uur tussen 14-17 hebben we liever niet.. want wanneer kunnen we dan warm eten, het is erg krap tijd... maar volgens hem was dat niet belangrijk alleen maar werken werken zij hij en geen vakantie.. pff..
en eten doen hun ook bijna de hele dag niet zegt hij... ja doei denken wij we kunnen niet de hele dag zonder eten.. gelukkig mogen we tussendoor toch nog wel even snel wat eten.. en moeten we toch maar even kijken hoe we dat allemaal gaan doen.. we gaan waarschijnlijk tussen die uren snel naar huis en makkelijk eten. Op de dagen dat we vroeg klaar zijn kunnen we gelukkig boodschappen doen en normaal eten koken.

Alleen dan nog de zaterdag.. daar zijn we ook niet zo blij mee we moeten/ en willen gewoon twee dagen vrij om uit te rusten en leuke dingen te doen. maarja t zijn maar een paar uurtjes en we hoeven in totaal iets minder uren in een week als normaal.

Zo merk je dat het hier heel anders is als in nederland.. maarja we moeten maar even omschakelen en uitvinden wat het makkelijkste is. En we gaan natuurlijk gewoon een paar zaterdagen wel vragen en een andere dag wat langer werken ofzo. Anders zijn het hele zware weken..

Naast stage en opdrachten die we moeten maken voor school (die we hopelijk kunnen doen daar) moeten we ook 50 woorden PER DAG van nederlands naar engels en spaans vertalen. We zien er een beetje tegen op.. maar we gaan het allemaal wel zien en anders gaan we er gewoon wat van zeggen. We komen niet alleen maar om te werken dat is ook niet de bedoeling van school uit. We moeten toch ook een beetje kunnen genieten van de leuke dingen.

We hebben gelukkig wel al leuke dingen kunnen doen.
We zijn een dag naar het strand geweest. Redelijk mooi strand, maar erg veel wind.
Verder zijn we naar Santa Cruz, de hoofdstad geweest. Ze hebben hier een groot winkelcentrum dus daar hebben we lekker rond gekeken.
Ook zijn we vlak bij ons appartement naar een heel groot winkelcentrum geweest. Echt super gaaf ze hebben een soort van MEGA supermarkt.. elk pad heeft een aparte afdeling. een pad met bijv. wasmachines, koelkasten en ander apparatuur. en paden met alleen maar sap, vlees, snoep etc.. ik denk dat je er alles kan vinden...
BEHALVE EEN KAASSCHAAF! die konden we nergens vinden. uiteindelijk had een chinees tegenover ons appartement een kaasschaaf te koop haaha.

verder hebben we lekker gewandeld. helaas heeft niemand hier een tuin dus kunnen we niet in de tuin zitten ofzo.

Zaterdags moesten we ook naar stage. Om 14u startte we en moesten helpen bij operaties. We konden eerst niet veel doen, wachten..
Wat ik heel bizar vond om te zien.. een hond met een gebroken achterpoot.. werd zo over de grond gesleurd, terwijl hij niet kon lopen. De vrouw wilde ook geen hulp om te tillen. Dit vond ik echt heel erg zielig. Hier is het vast normaal ofzo.. maar als we dat in Nederland zouden doen dan hadden we allang de wind van voren gekregen denk ik.

Toen was het eindelijk zo ver... ik mocht als eerste helpen met opereren.
Het ging om een fractuur in de femur. (dit is in het dijbeen, de achterpoot). Hij was erg gecompliceerd, dus erg moeilijke operatie..
Het was de eerste keer voor mij dat ik ECHT ging assisteren bij zo'n operatie.
De dierenarts wist eigenlijk niks over wat we al wel en niet konden dus blijkbaar had hij groot vertrouwen haha. Ik vond het super leuk om te helpen. Het was wel pittig.. veel bloed, duurde erg lang, lang staan, was erg warm dus ik werd erg moe en was bang dat ik van de vlakte zou gaan maar dat gebeurde gelukkig niet.. ik wilde het volhouden. Na 2,5 uur was de operatie eindelijk geslaagd. Wat ik mocht doen: tangetjes vasthouden, weefsel aan de kant houden, alles goed houden zodat hij er goed bij kon en goed kon boren.

Daarna hebben we instrumenten schoongemaakt en was de volgende operatie. Daar mocht Ilse bij helpen en ik mocht kijken. maar ik zag niet veel. Dit duurde gelukkig een half uurtje ongeveer want ik was helemaal kapot van het staan de hele dag.
rond een uur of 20:45 waren we eindelijk klaar met alles en konden we naar huis..
Toen moesten we nog heeel lang op de bus wachten en waren we eindelijk om 22:30 thuis.. toen moesten we nog eten.
Daarna eindelijk lekker douchen en naar bed.. De volgende dag hadden we wat leuks gepland.. even ontspannen.

Vandaag, zondag dus zijn we lekker uit wezen slapen rustig aan en in de middag lekker naar een zwembad gegaan in Santa Cruze. Dit is echt een super mooi buiten zwembad. Er zijn 3 grote zwembaden. We hebben lekker gezwommen en heerlijk genoten van de zon. Dit was even lekker ontspannen na een zware week.

Morgen moeten we weer werken... we gaan zien wat deze week ons gaat brengen.

Liefs Sharon

• 03 September 2016 - 16:42

Afra:

Jeetje , heftig meiden. Jullie komen er vast en zeker wel uit.
    Hoop dat Alfredo jullie veel kan leren. Heel
    veel succes. Xxx en knuffels

• 03 September 2016 - 20:44

Petra Tol:

Nou meiden, pittige dagen dus. Maar jullie kunnen dat wel handelen. Die tijd van twee tot vijf in de middag is heel normaal. Dat heet siësta (gniffel). Jullie kunnen natuurlijk op de lange dagen ook een koude pastasalade meenemen of zoiets. Dan hoef je 's avonds niet te koken.
    Verder vooral genieten van een andere cultuur, de dieren en de omgeving. Ben super trots op jullie. Wat een prachtig avontuur.

• 04 September 2016 - 16:47

Tineke Barelts:

Hoi, Weer een leuk stuk om te lezen.
    Wat een verschil dan met hier, en die uren niet fijn,
    maar misschien kunnen jullie nog wat regelen.
    Succes!

• 04 September 2016 - 22:22

Sharon Eijlers:

Haha ik zie dat jullie al gereageerd hadden :P
    Mijn verslag was eigenlijk nog niet af maar ik wit niet dat jullie hem al konden bekijken. Ik heb hem hier en daar wat aangepast en afgemaakt

• 04 September 2016 - 23:10

Baa:

Hee lieverd bas hier wat grappig om te lezen hoewel we wel contacten en skypen vind ik het altijd leuk om deze details te horen wel zielig van de hknd dat hij zo wordt mee gesleurd maar je bent een topper 2,5 uur opereren pff hopelijk gaan de aankomende weken wat minder zwaar voor jullie worden zodat jullie lekker kunnen genieten van het weer en de stranden hier kn medemblik zijn wel wel wat jaloers de laatste dagen is het regenachtig en waait het heel hard maar goed veel plezier verders xxx bassie

• 04 September 2016 - 23:10

Baa:

• 04 September 2016 - 23:44

Yalenka:

Leuk zo om te lezen Shar! En dat stukje van die kaasschaaf hahaha dat hadden wij ook precies hetzelfde in Bilbao, NERGENS een kaasschaaf

• 05 September 2016 - 00:20

Annet:

was weer leuk om te lezen, hoop dat de 2de week voor jullie wat makkeler gaat, have fun xxxxxx

• 05 September 2016 - 09:54

Gerrit Van Nijendaal:

wat ben je met een spannende stage bezig en die verslag wat je stuur is erg leuk en gezellig

• 05 September 2016 - 10:54

Virginia:

Hahaha. Zo leuk te lezen dat het allemaal anders gaat daar dan hier. Complete cultuur shock lijkt het wel. Tof dat die man zelf nog veel wil leren. Ben benieuwd wat jullie van elkaar kunnen leren. Leuk verslag weer sharon.en die siësta,'s .....daar wen je wel aan hoor. Veel succes en plezier daar. Liefs